Introductie Cultuurboek

Laptop in de oplader, alle notificaties op stil, telefoon uit, drinken op tafel, ik ben er klaar voor. Klaar om iets over onze unieke cultuur te delen.

Ik voel me gezegend met onze geweldige agency die we met elkaar bouwen. Iedere dag mag ik werken met de meest getalenteerde en inspirerende mensen op de wereld. Met elkaar impact maken en andere inspireren om hetzelfde te doen. Wij zijn marketeers in het online speelveld en zetten ons iedere dag in om met onze marketing kennis impact te maken voor onze klanten.

We zijn bezig met een geweldige reis. Een reis die is gestart uit onvrede over de werkwijze van andere agencies: niet transparant, niet denken in het belang van de klant. 

Over de jaren hebben we met elkaar een agency gebouwd dat uniek is. Wat wij doen is niet radicaal anders dan wat andere agencies doen, maar onze agency is uniek in cultuur. Die cultuur heb ik geprobeerd op papier te zetten. Zodat we onze cultuur waarborgen en iedere dag verbeteren. Dit handboek is een overzicht van die cultuur en laat de kernwaarden en kerneigenschappen van ons Maatjes zien. 

Tijdens de forse groei die wij doormaken beseften we ons: het wordt tijd om onze cultuur duidelijk op papier te zetten. Want alles heeft een prijs. Zo ook groei. De prijs van groeien is – als je niet uitkijkt – dat je jezelf verliest en achteraf merkt dat je tijdens de reis veranderd bent in iets waar je niet langer trots op bent. Het is bij ons een prioriteit om dit te voorkomen. Want wij zijn uniek op een toffe manier en dat willen we kosten wat kost vasthouden. 

Jij, ons Maatje, bent ons kostbaarste bezit. Vanaf dag 1 hebben wij direct al willen werken aan een agency waar iedereen trots op is en blij mee is. Een plek waar kwaliteit van leven voorop staat. Een plek waarover je met veel plezier vertelt tijdens fuifjes.  

Het is onze focus om binnen onze cultuur een volledig open sfeer te creëren waarbij iedereen open kan delen. Zodat talent en goede ideeën niet verloren gaan. Niet iemands leeftijd, aantal jaren ervaring óf functie maakt dat iemand meer recht heeft op het eerste of laatste woord.  

Een agency waar iedereen durft te zeggen wat ze vinden. Waar we samen bouwen aan een steeds betere versie van onszelf en een betere versie van Maatwerk Online. 

Een kleine disclaimer overigens. Dat wij uniek zijn, betekent niet dat wij ons beter voelen dan andere agencies of dat er niet andere agencies zijn die ook een unieke cultuur hebben. Ieder agency heeft een eigen cultuur, of die nu op papier staat of niet. Cultuur is er altijd. En er zijn meer agencies (gelukkig) met een sterke en toffe cultuur. En in dat rijtje willen wij ons voegen. 

Ik weet ook zeker dat er genoeg mensen zijn die nooit bij Maatwerk Online zouden willen werken. Bijvoorbeeld omdat ze niet houden van de vrijheid die je bij Maatwerk Online krijgt in ruil voor jouw verantwoordelijkheid. Of die niet houden van een snel veranderende omgeving en liever werken voor een agency waar ze weten dat alles de komende jaren hetzelfde zal blijven. Of die niet houden van een topsport cultuur waarin je hetzelfde doel hebt en waarin je in de spreekwoordelijke derde helft met elkaar feest viert.  

Een goede cultuur betekent dat je iedereen een fit herkent en dat we een divers en inclusief team bouwen van talenten die passen bij onze cultuur.  

Ik hoop dat jij je na het lezen van ons cultuurboek een echt Maatje voelt. En dat je herkent en de ruimte durft te pakken om te spreken wanneer je iets ziet gebeuren dat niet in lijn ligt met onze cultuur. 

Ciao Ciao, 
Nick Heurter 
Chief Executive Officer van Maatwerk Online